Friday, November 28, 2008

AL Fatihah untuk RAJA PEREMPUAN BESAR PERLIS - TENGKU BUDRIAH TENGKU ISMAIL




Raja Perempuan Besar Perlis, Tengku Budriah Tengku Ismail, died at the Hospital Kuala Lumpur early Friday.

Perlis Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu, announced the death of the mother of the Raja of Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail, over Radio Malaysia Perlis on Friday.

She died at 3.47am.

Md Isa did not mention how long she was in hospital or the cause of death.

Tengku Budriah, 84, was the third Raja Permaisuri Agong between 1960 and 1965 and was Raja Perempuan Perlis from 1945 until the death of her husband, Tuanku Syed Putra Jamalullail, in 2001.

Her remains were flown to Alor Star and were taken to Istana Arau for the people to pay their last respects beginning at noon.

She will be buried at the Royal Mausoleum in Arau after Asar prayers.

Md Isa said as a mark of respect flags will be flown at half-mast for three days beginning Friday and all public and entertainment functions were postponed. - Bernama



DYMM Tengku Budriah

eribadi yang sentiasa berdiri setia bersama Tuanku Syed Putra, merupakan seorang puteri kepada Al-Marhum Tengku Ismail dan Tengku Besar Zubaidah binti Al-Marhum Tengku Abdul Kadir, Raja Negeri Pattani(Selatan Thailand). Puteri yang diberi nama Tengku Budriah, telah selamat dilahirkan pada 28 Mac 1924.

Alam Persekolahan

engku Budriah dididik dalam lingkungan kekeluargaan yang serba sederhana tetapi penuh adat kesopanan. Puteri yang dididik umpama menatang minyak yang penuh ini, lahir sebagai puteri yang memiliki perwatakan lemah lembut lagi berhemah tinggi.

keaktifan di dalam pergerakan pelajar dan pertubuhan beruniform juga membentuk perilaku baginda sebagai seorang puteri yang mempunyai keperibadian pemimpin. Pendidikan awal baginda diperolehi di Sekolah Melayu dan Inggeris. Baginda mula memasuki sekolah Melayu ketika berusia tujuh tahun. Setelah itu melanjutkan pelajaran ke Sekolah Inggeris Kuala Kerai. Pendidikan menengah diperolehi di Sekolah Inggeris Anglo Chinese Girl's School, Ipoh, Perak hingga ke peringkat menengah atas.

Sebagai peribadi yang aktif dalam bidang ko-kurikulum, baginda tidak melepaskan peluang melibatkan diri dalam pertubuhan beruniform dan kegiatan sukan. Di dalam pergerakan Brownie dan Pandu Puteri, baginda menjadi salah seorang ahli jawatankuasa.

Dalam bidang sukan, baginda meminati permainan Badminton dan hoki. Baginda pernah beberapa kali mewakili sekolah dalam acara sukan tersebut.

Hobi

engku Budriah mempunyai pelbagai kegemaran sehingga menjadikan baginda tidak senang berdiam diri tanpa melakukan sesuatu yang berfaedah. Baginda gemar mengisi masa lapang dengan menanam pokok, menjahit, menggubah bunga dan memasak. Baginda sendiri akan memasak makanan untuk Tengku Raja terutama ketika baginda berdua melancong ke luar negara. Sejak kebelakangan ini, baginda beralih kepada hobi yang agak menarik iaitu melukis bunga untuk baju dan tembikar. Hasil lukisan baginda dijual dan duit kutipan tersebut didermakan kepada tabung kebajikan Darul Farah.

Perihatin Terhadap Kebajikan

tas dorongan kesedaran tentang pentingnya bidang kebajikan kepada anak bangsa, baginda mengambil pelbagai inisiatif menjayakan tujuan tersebut. Tengku Budriah menunjukkan keprihatinan yang tinggi terhadap bidang ini melalui siri-siri lawatan ke sekolah-sekolah dan mengambil kesempatan mengurniakanm pakaian-pakaian seragam kepada kanak-kanak miskin. Baginda bersama Tuanku Raja sering meniupkan semangat kepada guru-guru dan murid-murid tentang kepentingan meningkatkan martabat diri dan negara.

Baginda sekeluarga juga merupakan perintis kepada projek pengambilan anak angkat anjuran Perkumpulan Perempuan Perlis. Tengku Syed Putra dan Tengku Budriah serta putera dan puteri baginda berdua, masing-masing mengambil seorang anak miskin untuk dijadikan anak angkat. Projek ini berjaya membantu golongan miskin terutama memberi peluang untuk melanjutkan pelajaran. Projek ini menampakkan kejayaan jika dilihat dari aspek peningkatan jumlah anak angkat dari setahun ke setahun. Tengku Budriah juga menjadi penggerak kepada kemajuan dan kebajikan kaum wanita. Baginda bertindak sebagai penaung kepada pertubuhan-pertubuhan dalam dan luar Negeri Perlis. Antaranya, baginda menjadi penaung Pertubuhan Perkumpulan Perempuan Perlis, Penaung Lembaga Kebajikan Perempuan Islam Perhubungan Negeri Perlis, Penaung Persatuan Perancang Keluarga Negeri Perlis, Penaung Persatuan Hoki Wanita Malaysia, Penaung Majlis Kebajikan kanak-kanak Malaysia cawangan Perlis. Penaung Wanita PERKIM Negeri Perlis, Pengerusi Taman Asuhan Darul Farah Tengku Hajah Budriah Perlis dan Timbalan Yang Di-Pertua Lembaga Kebajikan Perempuan Islam Malaysia.

Pengiktirafan

engku Budriah telah dianugerahkan Bintang Kebesaran "Seri Maharaja Mangku Negara" pada 1958 oleh Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang pertama. Bintang tertinggi yang julung kali dianugerahkan kepada seorang wanita, merupakan suatu penghormatan kepada baginda. Sekembali ke Perlis, baginda menerima anugerah Bintang Kebesaran Negeri Perlis Yang Tertinggi iaitu "Darjah Kerabat baginda Syed Putra"(D.K.) Sumbangan baginda tidak hanya tertumpu kepada rakyat negeri Perlis, malah ke seluruh negara. Atas sumbangan tidak ternilai itulah, baginda diberi penghormatan mengisi ruang nama di beberapa buah institusi pendidikan yang baru ditubuhkan.

Institusi-institusi tersebut ialah:-

1.

Sekolah Rendah Tengku Budriah.

2.

Sekolah Kanak-Kanak Cacat Tengku Budriah.

3.

Taman Didikan Kanak-Kanak Tengku Hajjah Budriah. Ditubuhkan di Jalan Sungei Besi, Kuala Lumpur.

4.

Taman Asuhan Darul Farah Tengku Hajjah Budriah Perlis. Projek yang menelan belanja lebih RM600,000 tersebut tersergam indah di Jalan Bukit Lagi yang memberi perkhidmatan mengasuh kanak-kanak berusia 2 hingga 5 tahun.

Bintang Kebesaran

1958

Seri Maharaja Mangku Negara (S.M.N)

1962

The Most Illustrious Order of Chula Chom Kleo Thailand

1962

The Great Cross of Agricultural Merit Cambodia

1964

Darjah Utama Mangku Negara (D.M.N)

1964

First Class of the Order of Precious Crown Japan

1965

Nahdar Star (First Class) Pakistan

1965

United Arab Republic Order of Makal Perfection

1966

Darjah Kerabat Baginda Syed Putra (D.K)

1987

Anugerah Kepanduan. Dianugerahkan oleh Persatuan Pandu Puteri Malaysia di atas penglibatan tiga generasi keluarga baginda dalam kepanduan.

1988

Darjah Kebesaran Seri Paduka Mahkota Kelantan (S.P.M.K)


0 comments:

Popular Posts