Sunday, February 15, 2009

PENDIDIKAN LUAR TERAS DALAM PEMBENTUKAN SAHSIAH PELAJAR.











Perkhemahan Pendidikan Luar Sekolah Menengah Negeri Perlis 2009 bertempat di Tapak Perkhemahan Gua Kelam 2 diadakan pada 13 - 15 Februari 2009.

Aku bertugas mendaftarkan perserta perkhemahan, seramai 87 orang terdiri dari 43 lelaki dan 44 perempuan. Mereka merupakan pelajar tingkatan empat dari sekolah menengah di Negeri Perlis. 

Mereka didedahkan dengan aktiviti berbasikal termasuklah mengenali bahagian2 basikal dan penggunaannya, orienteering dan menjelajah gua. Aktiviti ini adalah sebahagian dari modul pendidikan luar. Modul disediakan bagi mencungkil potensi para pelajar melalui aktiviti pendidikan luar. Aspek kepimpinan, disiplin, ketahanan mental dan fizikal serta semangat berkumpulan diterapkan sepanjang perkhemahan.

Kumpulan ini dibahagikan kepada dua kumpulan. Seramai 40 orang pelajar berkayuh sejauh 6km ke tapak perkhemahan dan sebahagian dari mereka dibawa menaiki coaster. Sekumpulan kecil ditugaskan memasang khemah bagi kesemua perserta dengan 4 orang bagi 1 khemah. Nilai tolong menolong dan bekerjasama diterapkan semasa aktiviti memasang khemah. 

Aspek J.E.R.I ( Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelek ) dipupuk sepanjang program berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Kesemua aspek ini disesuaikan dengan aktiviti luar dan diatur mengikut tahap perkembangan pelajar. 

Pelajar melalui sesi pecah bedungan atau "Ice Breaking" dan seterusnya dibahagikan kepada 4 kumpulan aktiviti. Setiap kumpulan melantik ketua yang dipertanggungjawabkan memimpin ahli kumpulan dan memastikan kebajikan ahli kumpulan. 

Selain itu, pelajar juga didedahkan dengan aktiviti kayuhan. Pada peringkat awal, mereka diterangkan mengenai anatomi basikal. Mereka berkayuh sejauh 11km melalui jalan berbukit yang agak landai dan cerun  serta menuruni jalan berbukit yang agak cerun di kawasan Kem Bina Negara dan PLKN Wang Kelian. Pelajar juga diajar mengenai penggunaan kompas, menentukan bearing arah dan menentukan pergerakkan berpandukan bearing yang diberikan.

Pelajar juga menjelajah gua bekas lombong bijih timah mengambil masa 3 jam. Mereka dapat melihat kesan peninggalan perusahaan bijih timah, pembentukan gua tirai guna yang berusia 300 juta tahun, kehidupan gua dan pelbagai lagi. Pelajar dapat menikmati, menghayati dan mensyukuri nikmat kejadian alam ciptaan Allah.

Pada malamnya, pelajar didedahkan dengan aktiviti kebudayaan iaitu mempelajari tarian "ayam didik", salah satu kebudayaan di negeri Perlis. Kebudayaan adalah salah satu modul bagi pendidikan luar dan juga Pusat Kokurikulum.

Selain itu, pelajar juga mempelajari tatacara pengurusan perkhemahan dan pengurusan peserta perkhemahan. Ini termasuklah cara melapor pergerakkan kepada Duty officer atau Pengawai Bertugas yang dilantik dari kalangan jurulatih.

Melalui pendidikan luar, pelajar dapat membentuk disiplin diri yang dapat membentuk dalam perkembangan potensi diri. Peserta-peserta perkhemahan ini merupakan pelajar yang terpilih dari setiap sekolah yang mengambil bahagian berdasarkan kepada potensi diri yang dimiliki. Peserta-peserta yang layak akan dipilih bagi mengikuti perkhemahan pendidikan luar peringkat kebangsaan.


0 comments:

Popular Posts