Sunday, December 14, 2008

Bayi dan Ikan Lumba2

Aku menonton berita Tv9, ada kes pembuangan bayi di dalam tandas sebuah kedai yang terletak di Kampung Tradisi Changloon. Tergamak manusia yang dikurniakan akal fikiran dan merupakan sebaik2 ciptaan Allah membuat kerja-kerja keji. Bertindak mengikut nafsu pasangan-pasangan yang bercinta. Bila dah nafsu menguasai jiwa, akal tidak dapat berfikir mana dosa dan pahala, mana keji dan mulia. Manusia ini hanya bertopengkan manusia.

Melepaskan nafsu seks yang buas terhadap kekasih. Bila dah mengandung dan lahir bayi yang tak berdosa dibuang macam sampah. Itu lah kejinya dan hinanya manusia yang diberi akal dan fikiran, sanggup bertindak jauh lebih kejam dari BINATANG.

Anak gadis yang menggatal pun patut disalahkan. Tidak pandai menjaga maruah dan kesucian diri. Termakan pujuk rayu jantan iblis dengan menyerahkah kehormatan diri. Golongan jenis ini tidak mengenang budi ibu bapa yang menjaga sejak dari lahir hingga remaja atau meningkat dewasa.

Si jantan pula terpengaruh dengan video-video lucah melayu yang bercambah di mana2. Mereka pula mempraktikkan apa yang dilihat terhadap insan yang kononnya disayang dan dicintai. Kalau cinta dan sayang kenapa harus rosakkan golongan yang lemah ini. BINTANG ke MANUSIA....

Di Pulau Pinang pula, seekor ikan lumba2 ditemui tersangkut pada benteng penghadang ombak. Kesian ikan itu, dari mana ia datang. Usaha2 untuk menjaga perairan dan hidupan laut haruslah ditingkatkan supaya dapat memeliharan khazanah lautan ini supaya tidak pupus disebabkan kerakusan manusia sendiri...

0 comments:

Popular Posts