Saturday, December 6, 2008

Novel Review..."BERIKAN CINTAMU"...karya ROSE HARISSA

Cuti sekolah membuatkan aku rasa bosan sebab "nothing to do" disamping melayan karenah akal fikiran aku yang carca marba ini.

Jadi kesempatan ini aku gunakan untuk membaca sebuah novel bertemakan cinta..(hehehe bukan sebab jiwang ya). "BERIKAN CINTAMU" karya ROSE HARISSA.

Sebelum aku meneruskan catatan ini, aku perkenalkan dahulu siapa ROSE HARISSA. Nama sebenar Nora Binti Ismail dilahirkan di Kuantan dan berkelulusan Diploma Senibina UTM. Beliau bekerja sebagai pereka dalaman bidang besi dekoratif, penulis serta illustrator sambilan.

Berkaitan dengan "BERIKAN CINTAMU".....watak-watak dalam cerita ini adalah seperti Eza, Rizal, Azalan, Afnida, Syella, Nuyun, Amir, Dayana, Adam, Pn. Rozita dan Tn. Yahya dan ramai lagi.

Cerita adalah berkisar tentang percintaan Eza dan Rizal. Eza sudah bertahun-tahun mejalinkan hubungan kasih sayang dengan Rizal namun sukar mengerti dengan sikap Rizal yang acuh tak acuh dalam percintaan. Eza terlalu sayangkan Rizal, tetapi ego lelaki membuatkan percintaan mereka terumbang ambing.

Azalan pula, bercinta dengan lepasan SPM bernama Afnida, tetapi cinta mereka juga sukar disebabkan perwatakan Nida yang masih kebudak-budakkan dan dalam masa yang sama dihalang oleh ibu bapa nida dengan alasan Nida masih mentah.

Eza dan Azalan menjadi sahabat yang baik selepas Azalan secara kebetulan menyelamatkan Eza dari diganggu sekumpualan budak liar.

Tahun demi tahun berlalu, persabahatan Eza dan Azalan menjadi semakin akrab, manakala Eza dan Rizal masih tidak ada kata putus dalam hubungan mereka.

Macam-macam konflik timbul dalam cerita ini, dan sukar untuk diramalkan oleh pembaca. Aku tidak boleh menceritakan semuanya tentang apa yang berlaku. Bagi aku "BERIKAN CINTAMU" ada nilai-nilai murni dan ada watak-watak keji yang sepatutnya kita jauhkan. Harus kita ingat, bagaimanapun sukarnya hidup ini, kita janganlah lupa pada MAHA PENCIPTA,ALLAH S.W.T.

Terima kasih kepada ROSE HARISSA dan ALAF 21..


(Novel terbaru yang aku sedang baca ialah
A.D.A.M - Aku Darah Anak Malaysia
Karya : Ramlee Awang Murshid
Terbitan : ALAF 21
)

0 comments:

Popular Posts